وبلاگ رستوران گیلانی رفسنجان

مقالات و آموزش ها

آشنایی با پسته رفسنجان

آشنایی با پسته رفسنجان

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

آشنایی با پسته رفسنجان

در این مقاله سعی بر این بوده است :
تا شما را پسته رفسنجان آشنا سازیم.
نژاد انواع پسته را نام بردیم که پسته های اکبری، احمد آقایی، شاه پسند دامغان، قزوینی و ... از انواع آن ها می باشند.
در خصوص ارزش غذایی پسته صحبت کردیم و جایگاه پسته رفسنجان در بازار جهانی را بررسی کردیم.

 

پسته یکی از مهم ترین و خوش مزه ترین خشکبار هایی است که در کشور مصرف می شود، این خشکبار دارای ارزش غذایی بالایی می باشد که به علت طبیعتی که دارد در تمامی مناطق قابل کشت نمی باشد، یکی از بهترین پسته های کشت شده در جهان، پسته رفسنجان می باشد که محبوبیت و معروفیت جهانی دارد.

پسته رفسنجان، یکی از بهترین پسته های کشت شده در جهان می باشد که به دو صورت خام و بو داده به بازار خشکبار ایران و جهان عرضه می شود.

اما در ایران به جز پسته رفسنجان، انواع دپسته های دیگری نیز کشت می شوند که در ذیل به معرفی برخی از این پسته ها می پردازیم.

 

معرفی انواع پسته

پسته هایی که در ایران کشت می شوند دارای دو نوع نژاد می باشند، یکی نژاد پسته های گرد و دیگری پسته های کشیده، این پسته ها با نام هایی مانند، اکبری، کله قوچی، فندقی، اوحدی و ... شناخته می شوند.

پسته اکبری که با نام پسته عبداللهی نیز از آن یاد می شود، پسته ای است که دارای بیشترین ارزش اقتصادی در میان دیگر پسته ها می باشد، پسته رفسنجان که یکی از عواملی است که باعث بالا رفتن میزان صادرات غیر نفتی است از این نوع پسته می باشد. اکثرا مردم این پسته رفسنجان را به دلیل کیفیت و طعم بی نظیری که دارد برای شب عید تهیه می کنند.

 

پسته احمد آقایی

این پسته نیز در دسته پسته رفسنجان قرار می گیرد، این پسته رفسنجان قدمت بسیار زیادی ندارد و در دسته پسته های دیر رس قرار می گیرد و به دلیل آن که بادامی شکل می باشد در بین مردم در حال گسترش می باشد.

 

پسته کله قوچی

این پسته رفسنجان بیشتر در روستای دهنو کشت می شود و میوه آن به شکل فندقی است،این پسته در دسته پسته های زود رس قرار می گیرد و نسبت به سرما حساس و آسیب پذیر است.

 

پسته فندقی

درخت این نوع پسته رفسنجان در روستای فتح آباد یافت می شود و میوه های این نوع درخت شبیه به فندق می باشند و کروی شکل هستند. این پسته رفسنجان در دسته پسته های زود رس قرار می گیرد.

 

پسته اوحدی

این پسته رفسنجان نیز در روستای فتح آباد رفسنجان کشت می شود و میوه ای کروی دارد، این رقم پسته متوسط گل می باشد و زود رس می باشد. این پسته صادراتی می باشد و چنان چه دوستدار پسته خندان می باشید می توانید از این نوع پسته تهیه کنید.

 

pesteh3 رستوران گیلانی رفسنجان | آشنایی با پسته رفسنجانآشنایی با پسته رفسنجان

 

پسته شاه پسند

این نوع پسته در دامغان کشت می شود، این دسته دیر گل می دهد و متوسط رس می باشد همچنین این پسته در دسته پسته های صادراتی قرار می گیرد و بادامی شکل می باشد.

 

پسته قزوینی

از اسم این پسته مشخص است که مخصوص شهر قزوین است، بادامی شکل می باشد و در دسته پسته های زود رس قرار دارد.

 

پسته خنجری

این پسته نیز در دامغان کشت می شود و تفاوت زیادی با پسته بادامی ندارد و غالبا همراه با پسته بادامی به بازار عرضه می شود.

 

وضعیت پسته رفسنجان در بازار جهانی

در ایران سالانه در حدود 2 هزار تن پسته برداشت می شود که البته رقم قابل توجهی از این میزان صادر می گردد و تنها در حدود 10 درصد از این مقدار در داخل کشور مصرف می شود. طبق آمار ها هر یک از خانواده های ایرانی به صورت میانگین در سال 2 کیلوگرم پسته مصرف می کند.

متاسفانه در سال های اخیر به دلیل وجود خشکسالی های پی در پی میزان کشت پسته رفسنجان کاهش یافته و پسته رفسنجان حجم صادرات کمتری نسبت به گذشته دارد.

این خشکسالی ها باعث شده تا ایران جایگاه نخست صادر کننده پسته جهان را از دست بدهد و این عنوان به ایالات متحده آمریکا اختصاص داده شد و ایران پس از کشور ترکیه در جایگاه سوم قرار گرفت.

 

pesteh4 رستوران گیلانی رفسنجان | آشنایی با پسته رفسنجانآشنایی با پسته رفسنجان

 

تقسیم بندی انواع پسته از نظر زمان رسیدن

پسته رفسنجان و پسته های دیگر از نظر زمان رسیدن محصول به پنح گروه تقسیم می شوند که شامل: خیلی دیر رس، خیلی زود رس، دیر رس، زود رس و متوسط رس می باشند.

پسته های ابراهیمی و جندقی در دسته پسته های خیلی دیر رس قرار دارند، پسته های کله قوچی، شاه پسند، بادامی و خنجری در دسته پسته های متوسط رس قرار دارند، پسته های اکبری و احمد آقایی در دسته پسته های دیر رس قرار دارند، پسته قزوینی در گروه پسته های خیلی زود رس می باشد و در نهایت پسته اوحدی در دسته پسته های زود رس قرار دارد.

 

خواص پسته

مطمئنا شما هم در خصوص خواص و ویژگی های بی نظیر پسته شنیده اید، این خشکبار به دلیل داشتن مقادیر زیادی انتی اکسیدان باعث می شود تا بدن در برابر بیماری هایی نظیر سرطان مقاوم شود. هر 28 گرم از این ماده غذایی دارای 160 کالری می باشد.

همچنین پسته به دلیل داشتن ویتامین سی و ویتامین ای، رادیکال های آزاد بدن را دفع می کند و از بدن در برابر پیری زود رس محافظت می کند.

همچنین پسته به دلیل داشتن مقادیر بسیاری فیبر تقویت کننده سیستم گوارشی شما می باشد، وجود مقادیر زیاد آهن وباعث شده تا پسته در درمان کم خونی نیز موثر واقع شود و وجود ویتامین ب6 در این منبع غذایی باعث شده تا پسته برای فعالیت مغز مفید باشد.

شما همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با شهر زیبا و تاریخی رفسنجان و آشنایی با مراکز تفریحی، تاریخی، گردشگری و ... این شهر از دیگر مقالات ما دیدن کنید و آن ها را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

 

محبوب ترین مقالات

تماس

کرمان، رفسنجان، خیابان امام روبروی بانک سپه

info@gilanirestaurant.ir

ساعات کار

پذیرایی ناهار از ساعت 12:00 تا ساعت : 16:00

پذیرایی شام از ساعت 19:00 تا ساعت : 24:00

رستوران همه روزه آماده پذیرایی از میهمانان عزیز می باشد

رزرو وقت

موبایل: 09133910617

تلفن ثابت: 03434266001

مدیر داخلی آقای نیکویی : 09132918060

جستجو