وبلاگ رستوران گیلانی رفسنجان

مقالات و آموزش ها

Previous Next

آشنایی با دیدنی های رفسنجان

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در این مقاله سعی بر این بوده است : تا شما را با دیدنی های رفسنجان آشنا سازیم. آتشکده آذربغ، کاروان سرای کبوتر خان، درخت اودرج، حصار قدیم رفسنجان و ... از دیدنی های رفسنجان می باشند. همچنین در خصوص سنگ نگاره های باستانی این شهر صحبت کردیم و به معرفی دره راگه پرداختیم.

 

آشنایی با دیدنی های رفسنجان

در این مقاله قصد داریم تا دیدنی های رفسنجان را نام ببریم و به معرفی آن ها بپردازیم، تا شما گردشگران و مسافران عزیز را با این شهر زیبا و دوست داشتنی آشنا سازیم. اگر به این شهر سفر کرده باشید، متوجه خواهید شد که این شهر کویری از قدیمی ترین شهر های ایران می باشد و دارای اهمیت تاریخی فراوانی می باشد، همچنین به دلیل اقلیمی که دارد مناسب کاشت پسته می باشد که باعث شده تا این شهر در زمینه اقتصادی نیز حائز اهمیت باشد.

1. آتشکده آذربغ: آتشکده آذربغ یکی از دیدنی های رفسنجان می باشد که در زمان پادشاهان کیانی ساخته شده و در دوره اشکانیان مورد باز سازی قرار گرفت. محل این آتشکده روستای کهتو رفسنجان می باشد.

2. درخت کهنسال اودرج: درخت کهنسال اودرج که درخت پسته می باشد در روستای اودرج رفسنجان قرار دارد و در دسته بهترین دیدنی های رفسنجان قرار می گیرد. این درخت یک هزار و پانصد سال عمر دارد و دارای 15 متر ارتفاع می باشد. مسیر دسترسی به این درخت از سمت رفسنجان، دارای باغات پسته فراوانی می باشد که مسیر را لذت بخش کرده اند.

3. حصار قدیم رفسنجان: یکی دیگر از دیدنی های رفسنجان، حصار قدیم می باشد، این حصار در حدود دویست سال پیش در اطراف رفسنجان ساخته شد و دارای چندین برج و بارو است و در سال 87 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. بخشی از قسمت های این حصار به مرور زمان دچار فرسایش شده است ولی از بخش های باقی مانده به خوبی محافظت می شود.

4. غار میرزا: این غار که در دو دهه اخیر توسط کوه نوردان رفسنجانی کشف شده است یکی از دیدنی های بکر این شهر می باشد، زیبایی بی نظیر محیط اطراف این غار، باعث شده تا آن غار برای عکاسی بسیار مناسب باشد. سما می توانید پس از ورود به این غار از فسیل ها و قندیل هایی که در این غار وجود دارند، دیدن کنید.

 

آشنایی با دیدنی های رفسنجان

 

5. بادگیر معین: یکی دیگر از دیدنی های رفسنجان، بادگیر معین می باشد. سرشت شهر های کویری ایران با بادگیر ها گره خورده است، این بادگیر ها در فصول گرم سال باعث تعادل دما می گردند و مردم را از گرمای طاقت فرسای کویر نجات می دهند. همان گونه که گفتیم رفسنجان شهری با اقلیم کویری است، به همین دلیل می توانید بادگیر های زیادی را در این شهر مشاهده کنید که بادگیر معین یکی از این موارد است، این بادگیر در قرن 12 ساخته شده است در سال 84 مورد بازسازی قرار گرفت.

6. خانه تاریخی حاج آقا علی: خانه های قدیمی هر شهر، جز آثار دیدنی آن شهر هستند، خانه حاج آقا علی یکی از دیدنی های رفسنجان است که در دسته بزرگترین خانه های خشتی جهان قرار می گیرد. این خانه که هشتاد و شش اتاق دارد در زمینی حدود دوازده هزار متر مربع بنا نهاده شده. حاج علی آقا از تاجران نام دار قرن دوازدهم می باشد. پیشنهاد می کنیم پس از سفر به رفسنجان از این مکان بازدید کنید.

7. کاروان سرای کبوتر خان: این کاروان سرا یکی از دیدنی های رفسنجان است که در روستای کبوتر خان قرار دارد. این کاروان سرا در زمان پادشاهان صفویه ساخته شده است و مساحت آن در حدود دو هزار متر مربع است که شامل حیاط و زیر بنای اصلی کاروان سرا می باشد.

 

آشنایی با دیدنی های رفسنجان

 

سنگ نگاره باستانی رفسنجان

این سنگ نگاره یکی از جذاب ترین دیدنی های رفسنجان می باشد. ایران دارای گسترده ترین منابع سنگ نگاره های جهان است ولیکن این سنگ نگاره به دلیل قدمت آن که به حدود دوازده هزار سال پیش بر می گردد، دارای اهمیت بسیاری است. در هیچ جای دنیا ما سنگ نگاره هایی را نخواهیم یافت که از نظر شکل ظاهری و متن به سنگ نگاره های ایران باستان شبیه باشند.

دکتر مرتضی فرهادی اولین شخصی بود که پژوهش هایی را بر روی این سنگ نگاره انجام دادند و این مطالعات را از سنگ نگاره هایی آغاز کردند که در مس سرچشمه پیدا شده بودند. از مطالعاتی که بر روی این سنگ نگاره ها انجام شد، متوجه شدند که این سنگ نگاره ها با ضربات کوبشی ساخته شده اند و در دسته نگاره های رنگین قرار دارند.

 

سنگ نگاره زهروئیه

این سنگ نگاره در زهروئیه قرار دارد که از جاده راویز می توانید به زهروئیه برسید. این سنگ نگاره یکی دیگر از دیدنی های رفسنجان می باشد که با نقش هایی از بز کوهی شاخ دار مزین شده است و مطالعات بسیاری بر روی آن انجام شده است.

دره راگه

یکی از جذاب ترین دیدنی های رفسنجان دره راگه می باشد، این دره یکی از جذاب ترین و زیبا ترین دره های جهان می باشد که هر ساله افراد بسیاری برای بازدید از این دره به شهر رفسنجان می روند. این دره در دوره چهارم زمین شناسی شکل گرفته و در حدود بیست کیلومتر طول دارد و تمام مسیر این دره دارای مناطق بکر و زیبا است که از زیبایی آن حیرت زده خواهید شد. حیوانات بسیاری نظیر آهو، عقاب، کبک وحشی و دراج در این دره لانه دارند و در حال زندگی هستند. دقت کنید که اگر به قصد بازدید از این تنگه به رفسنجان می روید فصل های پائیز و بهار مناسب ترین زمان هستند.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با شهر رفسنجان، دیدنی های رفسنجان، اقلیم این شهر، پسته رفسنجان و رستوران ها و هتل های این شهر به مقالات دیگر ما مراجعه کنید و آن ها را مطالعه نمایید.

 

محبوب ترین مقالات

تماس

کرمان، رفسنجان، خیابان امام روبروی بانک سپه

info@gilanirestaurant.ir

ساعات کار

پذیرایی ناهار از ساعت 12:00 تا ساعت : 16:00

پذیرایی شام از ساعت 19:00 تا ساعت : 24:00

رستوران همه روزه آماده پذیرایی از میهمانان عزیز می باشد

رزرو وقت

موبایل: 09133910617

تلفن ثابت: 03434266001

مدیر داخلی آقای نیکویی : 09132918060

جستجو